PINTURA / Malerei


Filla i neta de pintors, des dels 7 anys vaig guanyar concursos de pintura a l'oli. Encara que al fer Belles Arts em vaig decantar per l'escultura i el dibuix, ací tenim algunes de les meues obres principals a l'oli i a l'aquarel·la.



  La primera que presente és a l'oli, mesura aproximadament uns 80 x 100cm, es titola "Lamiña", i fa al·lusió a un personatge mitològic vasc-navarrès que a voltes presenta la forma d'una nereïda, i d'altres d'una sirena, és a dir, que té mitja part de peix, o que presenta un peu o els dos deformes com si fora una au, una oca, per exemple. Vivia a la vora d'un riu d'eixos que naixen a les coves, i es pentinava amb una pinta d'or, els cabells i els ulls eren clars,  i vivia més de cent anys però sense envellir...aquesta era la descripción d'una lamiña, també es deïa que era tant feble que els seus fills les naixien mors, així que raptava a nadons humans i els substituïa per els seus. Altres personatges mitològics apareixen al quadre, com Sugar, què és una serp de foc sens la punta de la cua i sens el cap, i que està present en altres cultures com per exemple en Amèrica i que s'anomena Quetzalcoatl, quan s'enfada Sugar és el responsable de les tempestes. Altres dos personatges camuflats com si foren un arbre i dormits en un abraç són Basajaun i Basaandre,el senyor i la senyora del bosc. Aker, el mascle cabrio es representa a mode de pintura rupestre a la cova. La tècnica es combina amb una mescla d'oli i terra per a marcar el perfil de la cova, i també hi han cendres per a representar la foguera. La pincellada solta és imporessionista, encara que encaixa més en un perfil d'obra simbolista, el riu es trenca en llàgrimes, ja que aquest quadre representa els últims sobrevivents de la mitologia. Datada en 1992.



Un altre quadre datat en la mateixa época és aquest, titolat, makurtu gabe, sens agenollar-se, de temàtica semblant és la pèrdua de la mitologia, de les creences, de les arrells, de la cultura. Sempre he pensat que les cultures han d'estar vives i no en museus d'antropologia o d'etnologia. Una de les poques cultures que s'han mantingut vives des de fa 40 anys, i que és la més antiga, és l'aborigen australiana, ara protegida per les lleis. Seria important que cadascú trobara els seus origens, més enllà de la religió adoptada o imposada, els origens de la cultura, el nostre totem, el nostre clan primigeni.



Ací tenim altre oli de la mateixa sèrie, és un crepuscle o apareixen els personatges mitològics, es titola: Gabon. Tenim de nou a l'Aker, Sugaar, Lamiña i el lauburu, i per supost un roure jove sagrat.


I per últim Dantzaleku,(= el lloc de les dances), també en referència a la mitologia vasca on els constructors dels dòlmens, els Gentils es presenten. La data és de 1992.


Altra línia de la meua pintura actual queda representada amb la tècnica de l'aquarel·la. Amb la tècnica mixta de l'aquarel·la més un toc de color del pastel tenim de mostra aquest dibuix. Es tracta de la col·lisió d'hadrons, de protó contra anti-protó que es va realitzar al laboratori de Fermilab en 1995 i que va produir el parell de quark-antiquark, top i antitop. Es troba representada la col·lisió mitjançant un diagrama de Feymann fet amb llapicera aquarel·lable.




Intente conciliar la part dreta del meu cervell amb la part esquerra,  aquesta representació va més enllà del que veuen els ulls. Aquest forma part d'una col·lecció particular, va ser un regal a un amic, J. Javier Olaya.

L'aquarel·la que ve a continuació pertany a la col·lecció particular de David B. i fa referència al teorema dels 4-colors, i alhora és un puzzle, i una mena de laberint.




En breu més...